大学院のご案内

教員紹介 TEACHING STAFF

教員情報

小堀 修

小堀 修
(こぼり おさむ )准教授

所属キャンパス: 東京赤坂キャンパス
臨床心理学専攻

略歴

  • 英国Institute of Psychiatry, King’s College London, Post-doctoral researcher
  • 千葉大学社会精神保健教育研究センター, 特任准教授
  • 英国Swansea University, Lecturer
  • 宮崎大学医学部, 客員研究員

学位

  • 博士(認知行動科学) 東京大学大学院

専門分野

  • 不安障害
  • 認知行動療法
  • 完全主義パーソナリティ

担当科目

  • 心理実践実習
  • 臨床心理実習
  • 産業・労働分野に関する理論と支援の展開

研究指導テーマ

  • 不安障害の認知行動病理学
  • アスリートのメンタルヘルス
  • 肥満に対するスティグマ

大学院入学希望者に望むこと

とても濃密な2年間になると思いますが、さらに3年を追加して研究することもおすすめです

自身の研究テーマ

障害児者家族の心理社会的発達
心理臨床家を目指す大学生・大学院生の職業選択と専門職アイデンティティ発達
ペットの存在がもたらす心理的効果

研究業績

【researchmap】
https://researchmap.jp/osamuk


  • Idemoto, K., Shiina., A., Niitsu, T, Kobori, O... & Iyo, M. (2023). Association between precautionary behaviors against coronavirus disease and psychosocial factors in outpatients with a pre-existing disease and their attendants. Psychiatry and Clinical Neuroscience Reports, 2, e141.
  • Yoshinaga, N., Thew, G., Kobori, O., Hayashi, Y. Clark. D. (2021). Lost in Translation? Cultural Adaptation of Treatment Content for Japanese Internet- Based Cognitive Therapy for Social Anxiety Disorder. Journal of Behavioral and Cognitive Therapy, 31(4), 363-368.
  • Shiina, A., Niitsu, T., Kobori, O., Idemoto, K., Hashimoto, T., Sasaki, T., ... & Iyo, M. (2021). Perception of and anxiety about COVID-19 infection and risk behaviors for spreading infection: an international comparison. Annals of general psychiatry, 20, 1-11.
  • Shiina, A., Niitsu, T., Kobori, O., Idemoto, K., Hashimoto, T., Sasaki, T., ... & Iyo, M. (2020). Relationship between perception and anxiety about COVID-19 infection and risk behaviors for spreading infection: A national survey in Japan. Brain, Behavior, & Immunity-Health, 6, 100101.
  • Kobori, O., Sawamiya, Y., Yoshinaga, N., Rowe, A., & Wilkinson, L. (2020). Investigation of Attachment Orientation, and Affect Regulation: Use of a Novel Affect Regulation Mapping Tool in Japanese Athletes. Psychologia. 62(1), 63-76.
  • Yoshinaga, N., Takaoka, K., & Kobori, O. (2020). It hurts but I still need it: A qualitative investigation of post-event processing in social anxiety disorder. Behavioural and cognitive Psychotherapies, 48, 364-369.
  • Kobori, O., Dighton, G., Hunter, R. (2020). Does perfectionism impact adherence to homework assignment? A preliminary pilot study of perfectionism and procrastination of CBT homework. Behavioural and Cognitive Psychotherapies, 243-247.
  • Koike, H., Tsuchiyagaito, A., Hirano, Y., Oshima, F., Asano, K., Sugiura, Y., ... & Nakagawa, A. (2017). Reliability and validity of the Japanese version of the Obsessive-Compulsive Inventory-Revised (OCI-R). Current Psychology, 1-7.
  • Kobori, O., Salkovskis, P., Pagdin, R., Read, J., & Halldorsson, B. (2017). Carer's perception of and reaction to reassurance seeking in obsessive compulsive disorder. The Cognitive Behaviour Therapist, 10, e7.
  • Yoshinaga, N., Matsuki, S., Niitsu, T., Sato, Y., Tanaka, M., Ibuki, H., Takanashi, R., Ohshiro, K., Ohshima, F., Asano, K., Kobori, O., Yoshimura, K., Hirano, Y., Sawaguchi, K., Koshizaka, M., Hanaoka, H., Nakagawa, A., Nakazato, M., Iyo, M., & Shimizu, E. (2016). Cognitive Behavioral Therapy for Patients with Social Anxiety Disorder Who Remain Symptomatic Following Antidepressant Treatment: A Randomized, Assessor-Blinded, Controlled Trial. Psychotherapy and Psychosomatics, 85(4), 208-217.
  • Halldorsson, B., Salkovkis, P., M., Kobori, O., & Pagdin, R. (2016). I do not know what else to do: Caregivers' perspective on reassurance seeking in OCD. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 8, 21–30.

連絡先

  • E-mail:
    tokyo.s.c @iuhw.ac.jp

(メールを送る場合は、このアドレスを半角文字で入力しなおしてください。 )